Aμόλυβδη σε παλιά αυτοκίνητα, καταλύτες και κίνδυνοι

Θέματα που δεν εμπίπτουν σε άλλη κατηγορία ...οι φίλοι μας με άλλα 4Χ4 ....κλπ

Aμόλυβδη σε παλιά αυτοκίνητα, καταλύτες και κίνδυνοι

Δημοσίευσηαπό IKE » Δευτ Φεβ 28, 2005 1:10 pm

Το παρακάτω το είχα γράψει για ενα άλλο φόρουμ σε σχετικό θέμα.Δεν έχει άμεση σχέση με Jimny αλλα πιστευω είναι ενδιαφέρον.Τυχόν διορθώσεις ή συμπληρωματικά στοιχεία ευπρόσδεκτα.


αμόλυβδη βενζίνη και παλιά αυτοκίνητα


3 λόγοι υπάρχουν που υποτίθεται απαγορεύεται η χρήση απλής αμόλυβδησς σε παλιά (μη καταλητικά αυτοκίνητα)


1). Ο μόλυβδος χρησιμοποιείτο για τη λίπανση των εδρών των βαλβίδων.Οι κινητήρες που έχουν σχεδιαστεί να χρησιμοποιούν αμόλυβδη έχουν ειδικά κράματα στις έδρες των βαλβίδων ωστε να μην χρειάζονται ειδική λίπανση.

Επίσης σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες οι λιπαντικές ιδιότητες του μολύβδου (TEL για την ακρίβεια) είναι αμφισβητούμενες.

Συμπέρασμα 1: Αν ο κινητήρας έχει την κατάλληλη κατασκευή δεν θα έχει πρόβλημα απο αυτής της πλευράς με τη χρήση αμόλυβδης. Ακόμα και αν δεν έχει κατάλληλες έδρες βαλβίδων το πιθανότερο είναι πάλι να μην έχει πρόβλημα (δεν είμαι σίγουρος όμως για αυτό)


2). Η σούπερ παλιότερα ήτανε υποτίθεται 98 οκτάνια ενώ η αμόλυβδη είναι 95, αν ο κινητήρας είναι ρυθμισμένος για 98 τότε (εφόσον δεν έχει knock sensor) θα χτυπάει πυράκια. Αν μπορεί να κάψει και 95 (πολύ πιθανό) δεν υπάρχει πρόβλημα. Η μετατροπή για καύση 95 οκτανίων βενζίνης γίνεται σχετικά εύκολα πάντως.

3). Η αμόλυβδη βενζίνη υποκαθιστά τον μόλυβδο με υδρογονάνθρακες (πχ βενζόλιο) που είναι επικύνδυνοι για την υγεία. Αν υπάρχει καταλύτης ή κάποιο άλλο εξελιγμένο σύστημα καυσης η υδρογονάνθρακες αυτοί διασπώνται σε απλούστερες (και σχετικά αβλαβείς) ενώσεις. Σε ένα μή καταλυτικό αυτοκίνητο σε μεγάλο ποσοστό διαφευγουν στην ατμόσφαιρα.

Το θέμα είναι αν οι ενώσεις αυτές είναι πιο επικύνδηνες απο τον μόλυβδο (μάλλον όχι) αλλα όπως και να έχει οι ενώσεις αυτές βρίσκονται πλέον σε ΟΛΕΣ τις βενζίνες οπότε ή βάζετε σούπερ ή αμόλυβδη το ίδιο είναι απο πλευράς επικυνδηνότητας καυσαερίων (η αμόλυβδη δεν έχει τουλάχιστον τα "περίεργα" πρόσθετα της LRP).


H "σούπερ" βενζίνη (LRP) που υπάρχει σήμερα στην αγορά είναι (αν δεν κάνω λάθος) 98 οκτανίων και είναι παρόμοιας σύτστασης με την αμόλυβδη με τη διαφορά πως περιέχει κάποια λιπαντικά για τις έδρες των βαλβίδων πρόσθετα



Λίγα λόγια για τους καταλήτες:

O καταλύτης δεν είναι φίλτρο, είναι αυτό που λέει το όνομά του, καταλύτης.

Οι καταλύτες στη χημεία είναι υλικά που αμα τη παρουσία τους επιταχύνουν χημικές αντιδράσεις. ο ακριβής μηχανισμός δεν είναι πάντα σαφής αλλα η λειτουργία τους είναι μελετημένη εκτενώς και η χρήση τουε ευρεία.

Για να δράσει αποτελεσματικά ενας καταλήτης θα πρέπει να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με τα αντιδρόντα.

Στα αυτοκίνητα τα αντιδρόντα είναι τα καυσαέρια -ή και- ο ατμοσφαιρικός αέρας. Ο σκοπός ύπαρξης του καταλύτη είναι να εξομοιωθεί η αντίδραση της πλήρους καύσης στο μέτρο που αυτό είναι δυνατόν. Με λίγα λόγια (δεν ξέρω πολλές χημικές λεπτομέρειες) ο καταλύτης διασπάει τις πολύπλοκες ενώσεις (πχ βενζόλιο) σε απλούστερες (πχ CO2). Οι καταλύτες είναι φτιαγμένοι απο σπάνια και πανάκριβα υλικά (πλατίνα πχ ) τα οποία βρίσκονται σε πολύ μικρές ποσότητες (αλλα διάσπαρτα) σε ενα κεραμικό σπογγοειδές υλικό. Ετσι με ελάχιστο καταλυτικό υλικό έχουμε μεγάλη επιφάνεια επαφής.

Οπως οι περισσότεροι καταλύτες στη χημεία έτσι και οι συγκεκριμένοι μετά απο καιρό χάνουν την αποτελεσματικότητά τους (δηλητιριασμός καταλύτη λέγεται στη χημεία). Είναι εύκολα ανακυκλώσιμοι και σαν πρώτες ύλες είναι πολύ ακριβοί ωστε η ανακύκλωσή τους να έχει νόημα.

Αν παρ'όλα αυτά πεταχτούν στα σκουπίδια μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα μιας και σαν υλικά είναι τοξικά (και όχι απο τα καυσαέρια που υποτίθεται έχουν συσωρρέυσει)
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Επιστροφή στο 4X4 γενικά

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 55 επισκέπτες