Αρχίζοντας απο το μηδεν

Οτι δεν υπάγεται στις άλλες κατηγορίες

Δημοσίευσηαπό IKE » Παρ Ιουν 02, 2006 7:52 pm

Μια πολύ καλή σελίδα για βασικές γνώσεις είναι το howstuffworks.com. Στο συγκεκριμένο ερώτημα διαβάστε το ανάλογο λίνκ:

http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm

Στη σελίδα μπορείτε να δείτε την αρχή λειτουργίας του συμβατικού χειροκίνητου κιβωτίου. Εν συντομία και με βάση τα σχήματα της σελίδας:

Ας πάρουμε ενα απλό παράδειγμα, ενα κιβώτιο 2 ταχυτήτων χωρίς όπισθεν:

Εικόνα

Ο πράσινος άξονας έρχεται απο τη μηχανή και περιστρέφεται απο τον κινητήρα. Αντίστοιχα περιστρέφεται και ο κόκκινος άξονας.

Στον κίτρινο άξονα όμως τα γρανάζια (μπλέ) είναι συνδεδεμένα με ρουλεμάν και περιστρέφονται ελεύθερα χωρίς αντίσταση.

Για να περάσει λοιπόν η δύναμη στον κίτρινο άξονα θέλουμε ένα σύστημα που να μπλοκάρει το μπλέ γρανάζι μαζί του και να τον αναγκάζι να κινηθεί.

Όπως φαίνεται απο το σχήμα και τα δύο μπλέ γρανάζια είναι μόνιμα σε εμπλοκή με τα γρανάζια του κόκκινου άξονα και περιστρέφονται συνέχεια.

Για να μπλοκάρουμε ενα απο τα 2 μπλέ γρανάζια με τον κίτρινο άξονα και να τον αναγκάσουμε να κινηθεί χρησιμοποιούμε το μώβ κομπλέρ. Μετακινώντας το προς το ένα ή το άλλο γρανάζι εμπλέκουμε τα δοντάκια του με τις εσοχές που υπάρχουν στα μπλέ γρανάζια.

Έτσι όταν το εμπλέξουμε με το ένα μπλέ γρανάζ,ι της πρώτης, αυτό συμπαρασύρει και τον κίτρινο άξονα και έτσι μεταδίδεται η κίνηση στους τροχούς.

Αν το μετακινήσουμε προς το άλλο γρανάζι (της δευτέρας) τότε εμπλέκουμε το άλλο γρανάζι (και φυσικά απεμπλέκουμε το πρώτο) και κινούμαστε με την δεύτερα.

Αν μετακινήσουμε το μωβ κομπλέρ στη μέση τότε δεν εμπλέκουμε κανένα και έχουμε νεκρά.

Αν καταλάβατε τον τρόπο λειτουργίας (το flash στη σελίδα είνια πολύ χρήσιμο) τότε θα καταλάβετε εύκολα πως λειτουργεί ενα πιο πολύπλοκο κιβώτιο με 5 σχέσεις:

Εικόνα

Τι είναι όμως το συνχρονιζέ?

Στο κιβώτιο αυτό ταχυτήτων όπως περιγράφηκε υπάρχει ένα πρόβλημα, όταν στο παράδειγμα που περιγράψαμε με το κιβώτιο 2 ταχυτήτων αλλάζουμε απο 1η σε 2α τότε το κομπλέρ βγαίνει απο τις εσοχές του γραναζιού της πρώτης και κινείται δεξιά ωστε να κουμπώσει στα δοντάκια του γραναζιού της δευτέρας.

Αν οι ταχύτητα περιστροφής του κίτρινου άξονα (άρα και του κομπλέρ) είναι ίση με την ταχύτητα περιστροφής του μπλέ γραναζιού τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, τα δοντάκια κουμπώνουν αμέσως και χωρίς πρόβλημα.

Στην πράξη όμως μόλις απεμπλέκουμε την πρώτη ταχύτητα ο κινητήρας θα έχει να αντιμετωπίσει λιγότερη αντίσταση (μιας και δεν κινεί πλέον τους τροχούς, έστω και στιγμιαία) και οι στροφές του θα ανέβουν, ο κόκκινος άξονας (άρα και το μπλέ γρανάζι της δευτέρας) θα γυρίσει λίγο πιο γρήγορα και μόλις τα δοντάκια πλησιάσουν θα χτυπήσουν πάνω στο γρανάζι και θα αναγκαστουν να τραβήξουν αυτά όλο το ζόρι ωστε τελικά τα δύο στοιχεία (κομπλέρ - γρανάζι) να έρθουν στην ίδια ταχύτητα και να εμπλακούν τα δοντάκια.

Στην πράξη θα πρέπει ο οδηγός να είναι άψογος και να συγχρονίσει τις στροφές του κινητήρα με το γκάζι ωστε να εξισωθούν οι ταχύτητες αλλιώς απλώς η ταχύτητα δεν θα μπεί.

Επειδή όμως δεν είμαστε χειρούργοι όλοι :hehe: εφευρέθηκε ο μηχανισμός του συχρονιζέ:

Εικόνα

Εδω παρατηρούμε τις εξής διαφορές σε σχέση με πριν:

-στο μπλέ γρανάζι υπάρχει μια κωνική προεξοχή στο κέντρο
-στο κομπλέρ υπάρχει ένα αναστρόφως κωνικό δισκάκι (το πορτοκαλί εξάρτημα) το οποίο μπορεί να κινείται λίγο δεξιά αριστερά (όπως βλέπουμε το σχήμα) και περιορίζεται η κίνησή του απο ένα δισκοειδές ελατήριο (δεν φαίνεται εδώ).

Ο μηχανισμός είναι πολύ απλός, όπως πλησιάζει το κομπλέρ για να εμπλακεί με το γρανάζι, πρίν ακόμα έρθουν σε επαφή τα δοντάκια ακουμπάει το κίτρινο δισκάκι στο αντίστοιχο εξόγκωμα του γραναζιού.

Έτσι φρενάρουν το ένα το άλλο και οι ταχύτητες των δύο εξισώνονται σε μεγάλο βαθμό και πολύ ομαλά ούτως ώστε όταν εμπλακούν τα δοντάκια ακόμα και αν αρχικά τα γραναζια είχαν διαφορετικές ταχύτητες πλέον να έχουν εξισωθεί και να συναντήσουν πολύ μικρή αντίσταση.

Σήμερα σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα έχουν συχρονιζέ μηχανισμό στο κιβώτιό τους για τις 5-6 ταχύτητες προς τα εμπρός. Πρίν μερικά χρόνια ο μηχανισμός για την πρώτη ταχύτητα παραλειπότανε για λόγους κόστους επειδή η εμπλοκή της είναι σε μικρές ταχύτητες.
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό Turanga Leela » Παρ Ιουν 02, 2006 7:57 pm

:confused: :slap:

:!: :!:

:clapping: :thumbsup:
Turanga Leela
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 6799
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 12:37 am

Δημοσίευσηαπό marselos autoparts » Παρ Ιουν 02, 2006 8:07 pm

Δεν νομίζω ότι θα μπορούσες να μας κανείς ποιο αναλυτική παρουσίαση
Και κατανοητή .
Μπράβο μαστρογιαννη!!!!!!!!!!!!!!!
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
MARSELOS AUTOPARTS
ΑΝΤΑΛΑΚΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
http://www.smart-antallaktika.gr/
Άβαταρ μέλους
marselos autoparts
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 1174
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 06, 2005 6:35 pm
Τοποθεσία: ΜΕΛΙΣΣΙΑ ΤΗΛ 2106619955

Δημοσίευσηαπό gkantemo » Σάβ Ιουν 03, 2006 12:31 am

Άβαταρ μέλους
gkantemo
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 463
Εγγραφή: Τετ Ιαν 18, 2006 1:03 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Δημοσίευσηαπό ΠΕΤΡΟΣΧΧ » Σάβ Ιουν 03, 2006 7:01 am

Υο ετσι να κανουμε μαθηματα .

Σε αυτο το φορουμ δεν λεμε αρλουμπες για γαρδουμπες και κατσικια . Αλλα διδασκουμε ιστορια απο εμπειρωγνωμονες με Πτυχια .

Αυτο ειναι η καλυτερη αναλυση του κιβωτιου ταχυτητων
Άβαταρ μέλους
ΠΕΤΡΟΣΧΧ
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 1816
Εγγραφή: Κυρ Σεπ 26, 2004 1:49 am
Τοποθεσία: ΠΑΓΚΡΑΤΙ

Δημοσίευσηαπό IKE » Σάβ Ιουν 03, 2006 11:09 am

Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό IKE » Πέμ Ιουν 15, 2006 4:39 pm

Τι ακριβως λέμε μουαγιε ?
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό marselos autoparts » Πέμ Ιουν 15, 2006 6:47 pm

μουαγιέ : Μεταλλικό κομμάτι (από χυτοσίδηρο και σπανιότερα αλουμίνιο), που στηρίζει τον τροχό και τον συνδέει με την ανάρτηση του αυτοκινήτου. Πάνω σ 'αυτήν προσαρμόζεται το αντίστοιχο φρένο (δίσκος ή ταμπούρο) και εδράζονται οι βραχίονες της ανάρτησης, το αντίστοιχο γόνατο (αν υπάρχει) ή το αμορτισέρ, και (αν μουαγιέ είναι μπροστινή) το ακρόμπαρο του συστήματος διεύθυνσης. Μέσα στην μουαγιέ βρίσκεται το ρουλεμάν του τροχού.


http://www.ifestos-com.gr/products_wheelhubs.php
MARSELOS AUTOPARTS
ΑΝΤΑΛΑΚΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
http://www.smart-antallaktika.gr/
Άβαταρ μέλους
marselos autoparts
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 1174
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 06, 2005 6:35 pm
Τοποθεσία: ΜΕΛΙΣΣΙΑ ΤΗΛ 2106619955

Δημοσίευσηαπό IKE » Πέμ Ιουν 15, 2006 6:57 pm

Δηλαδή το μουαγιέ είναι η πλύμνη, τόσα χρόνια το άκουγα και δεν ήξερα σε τι αντιστοιχεί, merci :thumbsup:
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό IKE » Παρ Σεπ 22, 2006 7:28 pm

Είδα τυχαία ένα και για να τα έχουμε όλα συγκεντρωμένα το βάζω εδώ:



Η ζανφόρ ή στα ελληνικά αντιστρεπτική ράβδος:

Η αντιστρεπτική ράβδος είναι ενα 'ελατήριο' που συνδέει τον ένα τροχό με τον άλλο.Οταν λέμε ελατήριο δεν είναι στη μορφή που έχουμε συνιθίσει (τα σπειροειδή) αλλα είναι σαν 'Π'.

Το κάθε άκρο του Π πιάνει στον κάθε τροχό ωστε όταν αυτός συμπιέζει την ανάρτηση να συνπαρασύρει μέσω της στρέψης του πλαισίου τον απέναντί του.


Με απλά λόγια η αντιστρεπτική περιορίζει την διαφορά που έχει ο ένας τροχός με τον άλλο όσον αφορά τη συμπίεση της ανάρτησης.

Πχ στις στροφές όταν το αυτοκίνητο γέρνει οι εξωτερικοί τροχοί συμπιέζουν την ανάρτηση ενώ οι εξωτερικοί εκτείνονται. Η αντιστρεπτικοί "παίρνει" λίγη απο την συμπίεση του εξωτερικού τροχού και την μεταφέρει στον εσωτερικό εξισορροπόντας την κατάσταση και ουσιαστικά μικραίνοντας τις κλίσεις στις στροφές (ουσιαστικά γι'αυτό το λόγο υπάρχει).

Το πλεονέκτημα είναι πως όπως είπαμε πιο πάνω περιορίζονται οι κλίσεις στις στροφές.

Το μειονέκτημα είναι πως ο ένας τροχός επηρεάζει τον άλλο ακόμα και όταν δεν θέλουμε, πχ σε συνθήκες trial η αντιστρεπτική δεν αφήνει τον τροχό να κρεμάσει αρκετά επειδή δρά σαν να είχαμε σκληρότερο ελατήριο.

Στα παρακάτω σχηματάκια νομίζω η λειτουργία είναι προφανής:

H αντιστρεπτική είναι το κόκκινο εξάρτημα και στηρίζεται στην ανάρτηση (εδώ άκαμπτος άξονας σαν το jimny) και φυσικά στο αμάξωμα (κίτρινο εξάρτημα).

Εικόνα Εικόνα

Οπως φαίνεται εδώ, όταν ο ένας τροχός έχει ανέβει σε βουναλάκι η αντιστρεπτική παραμορφώνεται και συμπαρασύρει και τον απέναντι τροχό.

Εικόνα Εικόνα

άλλη μια όψη :

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό IKE » Παρ Σεπ 22, 2006 7:29 pm

(απο το ίδιο τόπικ)

Tα σινεμπλόκ :

Δεν είναι τίποτα άλλο απο κομμάτια απο σκληρό ελαστικό υλικό που παρεμβάλλονται στα σημεία που βιδόνονται τα διάφορα εξαρτήματα της ανάρτησης. Ο λόγις που υπάρχουν είναι για να μειώσουν το 'κοπάνημα' που θα είχαμε αν τα εξαρτήματα της ανάρτησης ήταν συνδεδεμένα με εντελώς άκαμπτο τρόπο.

Επίσης επειδή τα εξαρτήματα της ανάρτησης δεν κινούνται πάντα σε συγκεκριμένες τροχιές (ανάλογα της σχεδίαση πάντα) τα σινεμπλόκ βοηθούν στο να περιορίζουν τις κινήσεις τους.
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό gkantemo » Κυρ Σεπ 24, 2006 12:31 pm

Τι είναι τα κορωνοπήνια? :online2lo:
Άβαταρ μέλους
gkantemo
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 463
Εγγραφή: Τετ Ιαν 18, 2006 1:03 am
Τοποθεσία: Αθήνα

Δημοσίευσηαπό kyma202 » Κυρ Σεπ 24, 2006 6:03 pm

ΙΚΕ εισαι θεος, φοβερος, πολυ καλα τα σχεδιακια σου, ευχαριστουμε για τα μαθηματα...
kyma202
 
Δημοσιεύσεις: 72
Εγγραφή: Σάβ Ιουν 24, 2006 12:09 am
Τοποθεσία: Παπαγου-Κυμη η κουμη

Δημοσίευσηαπό IKE » Τετ Σεπ 27, 2006 6:22 pm

merci kyma :)

Άλλη μία δική μου απορία, η ζυγοστάθμιση τροχών επάνω στο αυτοκίνητο πως ακιβώς γίνεται?
Άβαταρ μέλους
IKE
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 3912
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 6:08 pm
Τοποθεσία: 1AU

Δημοσίευσηαπό Turanga Leela » Πέμ Σεπ 28, 2006 12:05 pm

Αυτο το σύστημα το έχουν στην Ελλάδα και το έχω χρησιμοποιήσει με όχι πάντα θετικά αποτελέσματα. Μετράει ταχύτητα περιστροφής του τροχού και απ οτι εχω καταλάβει μετράει με υπέρυθρες τις ανωμαλίες στην επιφάνεια του ελαστικού οταν αυτό γυρίζει, καθώς το ελαστικό πάλλεται λόγω της κακής ζυγοστάθμισης.
http://corghiauto.webprofessional.it/de ... &pgid=1091
βάλτε altavista

υπάρχει και το αμερικανικό σύστημα , σήμερα το είδα και εγώ αυτό για ρώτη φορά που έψαχνα να βάλω φοτο για τον ΙΚΕ. Μετράει με strobe lights και δεν χρειάζεται να ακουμπάει την ρόδα σε αντίθεση με το άλλο.
http://www.americasprideonline.com/whee ... 01-A.shtml
Turanga Leela
HJC Member
 
Δημοσιεύσεις: 6799
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 26, 2004 12:37 am

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στο Εξοπλισμός Γενικά

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες