από Turanga Leela » Τετ Ιαν 26, 2005 7:45 pm
.......εχοντας κατεβάσει την πίεση στα ελαστικά αρχίζουμε να μπαίνουμε στο βαθύ χιόνι. Ας πούμε για παράδειγμα ότι έχουμε ένα βάθος χιονιού γύρω στα 500χιλ ο δρόμος (που λέει ο λόγος ) είναι ευθεία χωρίς ανηφόρα και το χιόνι είναι φρέσκο . Πρέπει να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε μια μικρή ράμπα , να πατήσουμε δηλαδή το χιόνι για μερικά μέτρα έτσι ώστε να μπορέσουμε με ασφάλεια να επιταχύνουμε για το υπόλοιπο κομμάτι της διαδρομής .
Με κινήσεις μπρός πίσω χωρίς να σπινάρουμε τα ελαστικά μια ράμπα 10 μέτρων είναι αρκετή για να πάρουμε την κατάλληλη ταχύτητα και να επιχειρήσουμε για την υπόλοιπη διαδρομή να επιπλεύσουμε το θεριό πάνω στο χιόνι. Οταν δημιουργούμε αυτή τη ράμπα προσπαθούμε να μην βγαίνουμε από τις ροδιές μας , προχωρούμε μπροστά με μικρή ταχύτητα φτιάχνουμε κάθε φορά ένα μικρό κομμάτι της ράμπας μας και κάνουμε όπισθεν για να ξαναπάρουμε φόρα και να ανοίξουμε πάλι λίγο .
Εαν το χιόνι είναι όντως φρέσκο και δεν έχει πατικωθεί από τον άνεμο οπότε η αναλογία αέρα και νερού στις νιφάδες του χιονιού στο έδαφος είναι μεγάλη , ίσως χρειαστεί για να μπορέσουμε να επιπλεύσουμε να κατεβάσουμε ακόμη περισσότερο την πίεση . Ενα ελαστικό με μεγάλο φάρδος πέλματος σε τέτοιες συνθήκες επίσης έχει μεγαλύτερο πλεονέκτημα από ένα στενότερο. Για παράδειγμα τα 195/80/15 σε σχέση με τα 215/75/15 σίγουρα έχουν χειρότερο flotation (επιπλευσιμότητα) . Στα ελαστικά που είχα ή έχω δοκιμάσει κατά καιρούς έχω κατεβάσει την πίεση ακόμα και μέχρι τα 3psi . Τα Υοκο έχουν αντέξει με πίεση 5psi , τα REVO σε 8 , τα Fedima extreme στο εξωφρενικό 3 κλπ για μερικά χιλιόμετρα και η επιφάνεια του ελαστικού βεβαίως είχε πολλαπλασιαστεί . ΔΕΝ λέω ότι πρέπει να κάνετε και εσείς το ίδιο. Ο κατασκευαστής των ελαστικών δεν δίνει τα λάστιχα του για να τα κάνουμε εμείς φουσκωτές βάρκες. Ομως εγώ το έχω κάνει και είμαι μάρτυρας του τι μπορεί να επιτύχει κανείς με πιέσεις ελαστικών κάτω από το 10 .
Το ελαστικό όταν κατεβάζουμε την πίεση δεν παραμορφώνεται μόνο στα πλαινά αλλά και κατά μήκος. Ετσι η ωφέλιμη επιφάνεια του ελαστικού με πίεση κάτω από το 10 πολλαπλασιάζεται , σε πίεση 10-12 συνήθως έχει αύξηση 50% και αν κατέβουμε στο 5 έχει διπλασιαστεί . Αρα 4 ελαστικά 215/75/15 που αρχικά έβαζαν στο χιόνι μια επιφάνεια περίπου 100 τετραγωνικών εκατοστών βάζουν τώρα το καθένα σχεδόν 200 τετρ. εκατοστά. Ο πολλαπλασιασμός του πέλματος σημαίνει ότι για κάθε τετραγωνικό πέλματος αντιστοιχεί μικρότερο βάρος οπότε το θεριό αρχίζει να μετατοπίζει μεγαλύτερο όγκο χιονιού για το ίδιο βάρος και να επιπλέει.
Εχοντας φτιάξει την ράμπα μας ξεκινάμε από ένα σημείο που να δίνει καλή πρόσφυση χωρίς να φοβόμαστε ότι θα σκάψουμε και θα τακάρουμε και αρχίζουμε να παίρνουμε ταχύτητα για να περάσουμε στο παρθένο χιόνι. Οταν αρχίσουμε το πλανάρισμα κοιτάμε να μην αυξομοιώνουμε χωρίς λόγο την ταχύτητα μας και να προσπαθούμε να επωφελούμαστε απο τις υψομετρικές διαφορές για να διατηρούμε την ταχύτητα μας .
Δεν μπορούμε βεβαίως να αποφύγουμε απότομες κοιλότητες που έχει μαζευτεί περισσότερο χιόνι ή που η ποιότητα του χιονιού αλλάζει και άρα βουλιάζουμε λόγω αλλαγής ή από οδηγικό λάθος . Εάν καταλάβουμε ότι έχουμε χάσει την πρόσφυση και χάνει το θεριό ταχύτητα και πατήσουμε γκάζι νομίζοντας ότι είμαστε σε έναν δρόμο με λάσπη το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να σκάψουμε και να χάσουμε το πλεονέκτημα που είχαμε με τα ξεφουσκωμένα ελαστικά . Εάν αρχίσετε να χάνετε πρόσφυση και να πέφτει η ταχύτητα ΜΗΝ πιέσετε περαιτέρω το γκάζι . Γυρίστε πίσω αρκετά μέτρα και βρείτε ένα σημείο που θα λειτουργήσει πάλι ώς ράμπα . Εάν κάνετε το λάθος ή απλά οι συνθήκες είναι τέτοιες που δεν μπορείτε να αποφύγετε το τακάρισμα ΜΗΝ το δυσκολέψετε περαιτέρω προσπαθώντας να βγείτε σπινάροντας καθώς απλά θα χρειαστείτε μετά περισσότερη ώρα χειρωνακτικής εργασίας .
Εννοείτε ότι όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι μπορούμε να πάμε σε 2 μέτρα χιόνι (γιατί όχι όμως) αν και 1 μέτρο είναι μέσα στις δυνατότητες του θεριού ανάλογα πάντα με την ποιότητα του χιονιού. Εάν πρόκειτε για φρέσκο ακόμα και να ξεφουσκώσουμε τελείως τα λάστιχα μάλλον θα τακάρουμε . Εάν έχει πατηθεί από τον άνεμο ,από την αρχή που χιόνιζε αρα υπάρχει ομοιγένεια σε όλο το ύψος , έχουμε μεγάλες πιθανότητες ακόμα και εάν είναι κοντά στο μέτρο να τα καταφέρουμε .
Η φοβερότερη αίσθηση είναι το πλανάρισμα σε 1 μέτρο με φρέσκο σαν σκόνη χιόνι . Το θεριό σερφάρει , ο προφυλακτήρας διώχνει το χιόνι πάνω από το καπώ το παρμπρίζ και πίσω και ή άισθηση είναι σαν να οδηγείτε σε παραλία και το σπρει περνάει πάνω από το αυτοκίνητο. Εάν το προαπαθήσετε θυμηθείτε ότι η ταχύτητα είναι σύμμαχος σας .
Τι κάνουμε όταν το χιόνι είναι βαθύ με ένα μικρό στρώμα πάγου ή όταν είναι σαν σούπα ή όταν είναι παγωμένο ή όταν έχουμε ανηφόρες και κατηφόρες ...συν τα υπερ και τα κατά των ΑΤ και ΜΤ....συν κοντά και ρελαντί με ΑΤ και ΜΤ στο βαθύ χιόνι .....συν εξοπλισμός ...συν τι πρέπει να αποφεύγουμε ....οι απαντήσεις στα επόμενα ....συνεχίζεται ...