Πολλά έχω ακούσει αλλά και διαβάσει για το συγκεκριμένο θέμα λές και πρόκειτε για κάποιο συδυασμό πυρηνικής φυσικής και
χαρτομαντείας ....και βεβαίως δεν είναι έτσι.
Καταρχάς μην ακούτε συμβουλές από κατόχους άλλων οχημάτων . Τα περισσότερα είναι πολύ βαρύτερα από το Jimny . Tα περισσότερα
επίσης διαθέτουν στενά ελαστικά (μην ανοίξουμε εδώ κουβένατα για τα στενά VS φαρδιά) που έχουν λόγω ύπαρξης σε συγκεκριμένες
συνθήκες αλλά για κάποιο λόγο θεωρούνται ως τα καλύτερα ελαστικά par none για την Ελλάδα και σε οποιοδήποτε 4Χ4.
Να δούμε για ποιές περιπτώσεις χιονιού μιλάμε όμως και να τις χωρίσουμε σε βασικές κατηγορίες αν και οι υποκατηγορίες ανετα
θα έφταναν τις 10αδες καθώς εκτός του εδάφους όταν έχει χιόνι μπαίνει στο παιχνίδι και η 3η διάσταση (ύψος χιονιού) αλλα και
άλλα πράγματα που ένας σκιέρ πχ ξέρει να ξεχωρίζει όπως το ποσοστό υγρασίας και το πόσο πατημένο είναι από τον αέρα και
ακόμα εάν έχει αρχίσει να λιώνει από τον ήλιο και να γίνεται σαν καλαμπόκι ή είναι φρέσκο και σε χαμηλή θερμοκρασία .
Οι κατηγορίες που μας ενδιαφέρουν είναι >
Α. Υψος χιονιού κάτω από 350χιλ. δηλαδή το ύψος περίπου του μαρσπιέ στο μαμίσιο Jimny(εάν είναι ψηλωμένο το Jimny απλά
μετρήστε το ύψος του μαρσπιέ)
Β. Υψος χιονιού πάνω από 350χιλ. .
Α.
Χιόνι κάτω από 350χιλ. είναι εύκολη υπόθεση για το Jimny .
Εάν είναι φρέσκο ακόμα και τα μαμίσια 205/70/15 θα σας πάνε όπου θέλετε αρκέι να μην θέλετε να ανεβείτε την ανηφόρα του
αερίου. Εάν θέλετε να πάτε και στην ανηφόρα φορέστε Μ/Τ όχι Α/Τ. Θέλετε να βρείτε το έδαφος και τον εκεί συντελεστή πρόσφυσης
που δεν έχει καμία σχέση φυσικά με το χιόνι.
Εάν έχετε Α/Τ και η διαδρομή είναι επίπεδη δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα. Εάν έχει απότομες υψομετρικές διαφορές θα τα βρείτε
σκούρα. Τα Α/Τ προχωράνε στο χιόνι λόγω των ακμών τους όχι λόγω των τακουνιών που δεν έχουν . Για αυτό το λόγο ίσως δείτε
και κάποια καινούργια Μ/Τ που έχουν χαρακιές (sipes)
o λόγος είναι διότι χωρίς τις χαρακιές αυτές , που είναι παρεπιπτοντως πάρα πολλές στα εξιδεικευμένα λάστιχα για το χιόνι
όπως τα ΝΟΚΙΑ ,ενα ελαστικό Μ/Τ θα προσπαθεί μονίμως να σκάψει έτσι ώστε να βρεί το σκληρό έδαφος αντί να προσπαθεί να
επιπλεύσει και να προχωρήσει το αυτοκίνητο . Εάν φοράτε λοιπόν Α/Τ μην προσπαθέιτε να βρείτε πάτο , κοιτάξτε να σερφάρετε
και να βρίσκετε όση πρόσφυση υπάρχει διαθέσιμη στην επιφάνεια. Ακόμα και σε αυτό το ύψος χιονιού λοιπόν το κατέβασμα της
πίεσης θα βοηθήσει τα Α/Τ με την αύξηση του πέλματος (άρα λιγότερο βάρος ανά τετραγωνικό εκατοστό και καλύτερο σερφάρισμα)
και να βάλουν στο χιόνι περισσότερες ακμές που θα σας προχωρήσουν μπροστά.
Εάν έχετε Μ/Τ σίγουρα θα περάσετε δύσκολες στιγμές εάν το χιόνι δεν είναι φρέσκο ή το ύψος χιονιού δεν είναι λιγο. Τα Μ/Τ
μόλις χάσουν την πρόσφυση (είπαμε μικρότερη από τα Α/Τ) θα αρχίσουν να σκάβουν , κάποια στιγμή βεβαίως θα βρούν το έδαφος
και θα προχωρήσετε αλλά ο φίλος με τα ξεφουσκωμένα Α/Τ θα τραβάει τόση ώρα φοτο με εσάς το θύμα. Ομως θα πάρετε το αίμα σας
πίσω στην πρώτη ανηφόρα ή εκεί που το χιόνι έχει ψιλοπαγώσει ή που το χιόνι έχει αρχίσει να γίνεται σούπα και να
αναμειγνύεται με την λάσπη. Τα Μ/Τ εκεί δεν θα κωλώσουν , θα σκάψουν και θα βγείτε και ο φίλος θα ψάχνει τον ιμάντα για να
τον τραβήξετε.
Ασχετα με την ποιότητα χιονιού και για την δική μας χρήση που δεν περιορίζεται σε ασφάλτινες διαδρομές με χιόνι εάν το χιόνι
είανι κάτω από 350χιλ. περίπου ένα ΜΤ μπορεί να είναι κουραστικό ,καθώς θα χαζοσπινάρει πολλές φορές και κάπου μπορεί να
είναι και επικίνδυνο για έναν αρχάριο ,όμως θα σας πάει εντέλλει μακρύτερα. Εάν δεν έχετε σοβαρές βλέψεις το Α/Τ θα σας
ξεκουράσει και θα αναρωτιέστε για ποιόν λόγο ο βλάξ με τα τρακτερωτά δεν άφηνε τα Α/Τ του πάνω στο Jimny του , ασε που θα
του κάνετε και καζούρα που πέταξε τόσα λεφτά και εσείς πάτε όπου πάει και εκείνος.
Εάν κάτω από το χιόνι υπάρχει και λάσπη που εάν την προσθέσετε στο ύψος χιονιού ξεπερνάτε τα 350χιλ. ρισκάρετε τακάρισμα ακόμα και σε αυτή την κατηγορία και θα πρέπει να θεωρείτε ότι η συγκεκριμένη διαδρομή ανήκει στην κατηγορία Β.
Πάντως ότι και χιόνι να είναι σε αυτή την κατηγορία τα αργά και αλυσίδες θα σας βγάλουν ο κόσμος να χαλάσει .
Η άλλη κατηγορία τις επόμενες μέρες ..
edit > Το διακριτικό Μ+S Σήφη sorry που θα σε στεναχωρήσω αλλα είναι για τα μπάζα. Ειναι μια αξιολόγηση του συνδέσμου των εργoστασίων ελαστικών και δεν σημαίνει απραίτητα ότι τα ελαστικά που φέρουν αυτά τα χαρακτηρηστικά είναι και για χιόνι. Το βασικότερο για να αξιολογηθεί ενα ελαστικό ως κατάλληλο για χιόνι είναι σε τη θερμοκρασία η γόμα του ελαστικού διατηρεί τα χαρακτηριστικά της . Τα ελαστικά που φέρουν τα διακριτικά Severe Winter είναι για χιόνι και έχουν την κατάλληλη τεχνολογία που συν των άλλων καταφέρνει και διατηρεί το ελαστικό μπιπ σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες έτσι ώστε να δουλεύουν τα tread sipes του , οι χαρακιές που λέγαμε.