Το παρακάτω το έγραψα σε ενα άλλο φόρουμ αλλα επειδή πιστευω πως έχει ενδιαφέρον το βάζω και εδώ:
Ο αριθμός οκτανίου μας δείχνει με απλά λόγια πόσο μπορεί ενα καύσιμο μίγμα να συμπιεστεί χωρίς να αυταναφλεγεί (πολύ απλοικό αν θέλετε το αναλύουμε).
Αυτό που καθορίζει το πόσο θα συμπιεστεί το καυσιμο μίγμα σε έναν κινητήρα είναι κατα κύριο λόγο η σχέση συμπίεσης, αυτό είναι ενα γεωμετρικό μέγεθος που δεν αλλάζει (εκτός αν κάνουμε μετατροπές ή αν μιλάμε για πειραματικούς κινητήρες μεταβλητής συμπίεσης).
Επίσης εξαρτάται απο το σχήμα του θαλάμου καυσης και απο τη χρονική στιγμή που γίνεται η ανάφλεξη ,ο χρονισμός των βαλβίδων ή και ο χρονισμός του ψεκασμού.
Οπότε εφόσον το σχήμα και η σχέση συμπίεσης δεν μεταβάλλονται ο μόνος τρόπος να ελεγθεί η καυση για διάφορα καύσιμα είναι οι υπόλοιποι παράγοντες. Αναλόγως πόσο εξελιγμένος είναι ο κινητήρας και τί παραμέτρους μπορεί να ελέξει ή και να μεταβάλει καθορίζεται ο μίνιμουμ αριθμός οκτανίου που είναι απαραίτητος για τη σωστή λειτουργία αλλα και ο μάξιμουμ αριθμός οκτανίου που ο κινητήρας μπορεί να εκμεταλέυτεί για να αποδώσει καλύτερα.
Αρα οι κινητήρες των περισσοτέρων αυτοκινήτων με τα σχετικά απλά συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρησης που είναι ρυθμισμένοι να δουλευουν με 95 οκτάνια δύσκολα θα μπορέσουν να εκμεταλευτούν τα πχ 99 οκτάνια μιας καλής βενζίνης.
Ακόμα και αν αποδώσουν πχ 1-2 άλογα παραπάνω η διαφορά θα είναι κατα κύριο λόγο σε αίσθηση μιας και η πλεονάζουσα αυτή ισχύς σε ένα μέσο αυτοκίνητο ισοδυναμή με ενα μισογεμάτο ρεζερβουάρ (αντί για γεμάτο).
Κάποιοι κινητήρες πιο εξελιγμένοι (οι περισσότεροι άμμεσου ψεκασμού πχ) μπορούν να εκμεταλευτούν τα περισσότερα "οκτάνια" και αποδίδουν αρκετά μεγαλύτερη ισχύ.
Υπάρχει και άλλη μία παράμετρος, ο αριθμός οκτανίου δεν είναι το μόνο πράγμα που καθορίζει την ποιότητα του καυσίμου, συνήθως οι ακριβές βενζίνες υψηλών οκτανίων είναι πολύ καλύτερες σαν ποιότητα απο τα κοινά καυσιμα και έτσι ο κινητήρας δουλευει καλύτερα όχι τόσο σε απόλυτα νούμερα απόδοσης αλλα σε αίσθηση.
Αυτό μπορεί ενας οδηγός να το "μεταφράσει " σαν +10 άλογα αλλα στην πράξη το όφελος σε απόδοση είναι αμελητέο.
Τέλος κάποιοι έχουν αναφέρει οφέλη στην κατανάλωση με τις βενζίνες υψηλών οκτανίων, ο μόνος τρόπος να επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι ο κινητήρας να αποδώσει μεγαλύτερη ισχής οπότε αν λάβουμε σαν δεδομένο πως ο οδηγός έχει στο οδήγημά του δεδομένες απαιτήσεις ισχύος τότε ο κινητήρας θα δουλέψει σε λιγότερες στροφές για να τις καλύψει άρα θα καταναλώσει λιγότερο.
Επίσης αν ενα καύσιμο (ασχέτως αριθμού οκτανίων) είναι καλύτερης ποιότητας απο ένα άλλο θα αποδώσει καλύτερα άρα η παραπάνω ισχύς έχει σχέση ΚΑΙ με την ποιότητα του καυσίμου.
Επειδή και τα οφέλη σε κατανάλωση ουσιαστικά ανάγονται στην αύξηση αποδιδόμενης ισχύος ξαναλέω πως η αύξηση αυτή στα περισσότερα καθημερινά αυτοκίνητα (και στο Jimny)είναι αμελητέα και εννοείται όχι ανάλογη του επιπλέον κόστους (αύξηση ισχύος της τάξεως του 0,5% για αύξηση κόστους της τάξης του 25%).
Ελπίζω να κάλυψα αρκετές απορίες , για περισσότερα ή για διαφωνίες περιμένω σχόλια.