19. Έλεγχος pulseband των μπέκ βενζίνης ή αλλιώς του A/F ratio
20. Έλεγχος advanced - retarded timing
Τα παρακάτω αφορούν τον έλεγχο του κινητήρα G13BB SOHC και αποτελούν απλές ενδείξεις-συμπεράσματα περί καλύτερης διαχείρισης καυσίμου. Ενδεχομένως κάποιος να οδηγηθεί σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που παρουσιάζεται και πάντα σε συμφωνία με τα αποτελέσματα του δικού του πειραματισμού. Σίγουρα όμως αποδεικνύεται κατά το ελάχιστο η πολυπλοκότητα του μηχανισμού καύσης κάτω από διαφορετικές συνθήκες.
Η πολυπλοκότητα αυτή αυξάνεται κατακόρυφα παρατηρώντας περισσότερες παραμέτρους. Σχήμα κεφαλής πιστονιού, αναλογία διαμέτρου-μήκους κυλίνδρου, ποσοστό δυναμικής συμπίεσης κυλίνδρου, φορτίο λειτουργίας μηχανής, θερμοκρασία τοιχωμάτων κυλίνδρου, επιτάχυνση του μίγματος καύσης κατά την συμπίεση - εκτόνωση, αναλογία καυσίμου κ.α. έχουν επίπτωση στην ταχύτητα και απόδοση της καύσης.
Αλλάζοντας το Intake Air Temp. και το Ignition Timing κατά κάποιους βαθμούς και μοίρες αντίστοιχα, αλλάζει ολόκληρο το πρόγραμμα της προεγκατεστημένης χαρτογράφησης της ECU και ισόποσα σε ολόκληρο το φάσμα στροφών κινητήρα. Πολύ καλύτερα αποτελέσματα οικονομίας και μέγιστης απόδοσης πετυχαίνονται με την ολοκληρωμένη μέθοδο προγραμματισμού ανά τμήμα φάσματος στροφών και συγκριτικής δυναμομέτρησης, που προσφέρουν οι εταιρείες βελτιώσεων.
Ενδεικτικά συμπεράσματα:
1. Μέγιστη απόδοση κινητήρα βάσει της προαναφερόμενης μεθόδου δυναμομέτρησης: ΙΑΤ -5 βαθμοί Κελσίου, IGNITION +2 μοίρες (με ευτυχισμένη θερμοκρασιακά μηχανή κατά την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά χωρίς χρήση του air-condition).
2. Μέγιστη οικονομία καυσίμου κατά το καλοκαίρι, με χρήση air-condition: ΙΑΤ -5 βαθμοί Κελσίου, IGNITION +0 μοίρες. Όσο δηλαδή η διαφορά που προκύπτει στο airflow της μηχανής λόγω ύπαρξης της σκούπας στην εισαγωγή αέρα. Η διαφορά αυτή έχει βρεθεί βάσει αποτελεσμάτων βαθμού λ καυσαερίων κατά την διαδικασία του ΚΤΕΟ. (Έτυχε να έχει επιλεχθεί ΙΑΤ -5 βαθμοί κελσίου με IGNITION +0 μοίρες και η τιμή λ να είναι 1.03, ή αλλιώς 1.03x14.7 = 15.1 A/F ratio, δηλ. ελάχιστα φτωχό μίγμα σε σχέση με το 1.00 που η μηχανή είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί). Υψηλότερη τιμή του IAT +0 ή +5, προκαλεί θερμοκρασιακό πρόβλημα στις βαλβίδες (αρχίζουν και κουδουνίζουν), παρόλο που η θερμοκρασία ψυκτικού μπορεί να είναι σε κανονικά επίπεδα.
Τυπική σχέση θερμοκρασίας ψυκτικού μέσου (έξοδος από ψυγείο - όχι είσοδος) κατά το καλοκαίρι, και διαφορετικής επιλογής μοιρών IGNITION με σταθερή επιλογή IAT (συνολικός χρόνος πειράματος 20 λεπτά , με ισορροπία των ενδείξεων, με σχετικά σταθερή ταχύτητα 80km/h):
IGNITION +2 μοίρες προανάφλεξης προκαλεί θερμοκρασία ψυκτικού 65 βαθμών Κελσίου
IGNITION +0 μοίρες προκαλεί θερμοκρασία ψυκτικού 57 βαθμών Κελσίου
IGNITION -2 μοίρες προκαλεί θερμοκρασία ψυκτικού 52 βαθμών Κελσίου.
3. Μέγιστη οικονομία καυσίμου κατά το καλοκαίρι, με χρήση air-condition και έκχυση νερού: ΙΑΤ -10 βαθμοί Κελσίου, IGNITION +1 μοίρα. Ο λόγος που μειώνεις το IAT άρα αυξάνεις την έκχυση καυσίμου και την κατανάλωση, είναι ο εξής. Κατά το καλοκαίρι, η πολλαπλή εισαγωγής έχει θερμοκρασία περίπου 90-95 βαθμών κελσίου, όσο δηλ. η θερμοκρασία ψυκτικού υγρού της μηχανής. Τη στιγμή που θα ψεκάσεις νερό, όταν αυτό θα έρθει σε επαφή με την μεταλλική πολλαπλή εισαγωγής, θα ζεσταθεί αρκετά και θα λειτουργήσει ως μέσο μεταφοράς θερμοκρασίας προς το θάλαμο του κυλίνδρου. Δηλαδή θα μεταφέρει πολύ περισσότερη θερμική ενέργεια απ' ότι κάνει ήδη ο αέρας που καταλήγει στην καύση. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται με την ακαριαία αύξηση της θερμοκρασιακής τιμής του ψυκτικού υγρού κατά 15 βαθμούς για τα πρώτα 15 λεπτά. Μετά αρχίζει η πτώση αυτής και καταλήγει σε χαμηλότερη από αυτήν πριν την έναρξη έκχυσης.
Αν όμως είσαι ακινητοποιημένος σε κυκλοφοριακή κίνηση, η τιμή αυτή δεν παύει ποτέ να ανεβαίνει.
Η επιλογή του IGNITION +1 μοίρα προκύπτει από τη θερμική μείωση της ανάφλεξης που προκαλεί η παρουσία του νερού.
Εδώ με περιορισμένη ενεργοποίηση του air-condition, με θερμοκρασία περιβάλλοντος 25-30 βαθμούς Κελσίου, πετυχαίνεις ελάχιστη κατανάλωση 7.0 lt/100Km.
4. Μέγιστη οικονομία καυσίμου κατά το χειμώνα: ΙΑΤ +5 βαθμοί Κελσίου, IGNITION +2 μοίρες. (Η περίοδος του χειμώνα διευκρινίζεται ότι ξεκινά όταν δεν μπορείς να κυκλοφορήσεις με κοντομάνικο μπλουζάκι).
5. Μέγιστη οικονομία καυσίμου κατά το χειμώνα και έκχυση νερού: ΙΑΤ +10 βαθμοί Κελσίου, IGNITION +2 μοίρες. Εδώ η παρουσία νερού δεν προκαλεί την στιγμιαία υπερθέρμανση που γίνεται κατά το καλοκαίρι, λόγω της πολύ ψυχρότερης εισαγωγής αέρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με επιλογή ΙΑΤ +15 βαθμοί, με θερμοκρασία περιβάλλοντος 6 βαθμών κελσίου, μετά από οδήγηση με έντονες επιταχύνσεις, τη στιγμή που η ταχύτητα χαμηλώνει στα 30-40 km/h και όλα τα μέρη ψύχονται λιγότερο, υπήρξε πολλαπλό στιγμιαίο άναμμα του check engine με χρονική διαφορά λεπτών (η λογική μου λέει ότι ήταν ο αισθητήρας Ο2 - δεν είχε επαναλήψιμο αναβόσβημα σύμφωνα με τα error codes, ήταν σαν κάποιο ηλεκτρικό κύκλωμα να μην έκανε επαφή). Την ίδια στιγμή, οι βαλβίδες ακουγόντουσαν ευτυχισμένες και οι θερμοκρασίες απείχαν πολύ από την υποψία υπερθέρμανσης. Πιστεύω πως ο αισθητήρας O2 κυριολεκτικά καιγόταν. Μόλις επιλέχθηκε ΙΑΤ +10 βαθμών, δεν αναβόσβησε ξανά το check engine. Μετά την αποσύνδεση της μπαταρίας για περισσότερα από 30 sec, η ένδειξη check engine δεν άναψε ξανά. Αρκετός καιρός μετά και ο αισθητήρας δουλεύει κανονικά.
Εδώ, η οικονομία καυσίμου είναι επίσης υψηλή, λόγω της ωστικής βοήθειας της εκτόνωσης του νερού κατά την έκθεσή του στις υψηλές θερμοκρασίες της καύσης. Η βιβλιογραφία αναφέρει ογκομετρικό βαθμό εκτόνωσης έως 6% για μέχρι θερμοκρασίες κάτω των 100 βαθμών Κελσίου (πρίν του σημείου ζέσεως), και έως 1700 x (τον αρχικό όγκο) για τελική κατάσταση ατμού υπό ατμοσφαιρική πίεση.
Συνοπτικός πίνακας ενδεικτικών προγραμμάτων:
Μέγιστη ιπποδύναμη, χωρίς νερό: IAT - 5, IGNITION + 2
Οικονομία, χωρίς νερό, Καλοκαίρι με air-condition: IAT - 5, IGNITION - 2 έως 0
Οικονομία, με νερό, Καλοκαίρι με air-condition: IAT - 10, IGNITION +0 έως +1, +νερό
Οικονομία, χωρίς νερό, Χειμώνας: IAT + 5, IGNITION +2
Οικονομία, με νερό, Χειμώνας: IAT + 10,IGNITION +2, +νερό,
Ταχύτητα χελώνας - Crawling: IAT - 15, IGNITION - 2
Έλξη τρέιλερ - μπαγκαζιέρας: IAT - 10, IGNITION -1 ή -2
Οδήγηση σε Χιόνι: IAT + 5, IGNITION -2 για έλεγχο πρόσφυσηςΣτατιστικά: Δημοσιεύτηκε από TM7 — Δευτ Ιαν 22, 2018 9:45 pm
]]>